torstai 29. maaliskuuta 2018

Pääsiäsen toivotukset

Hei taas pitkästä aikaa!
Tänään puhuttiin mitä asioita kuuluu pääsiäiseen. Mieleen tuli monia asioita.

Pääsiäisenä tulee trullit ja pääsiäisenä trullit virpoo. Sitten mennään pääsiäiskokolle. Mämmin syönti, se kuuluu pääsiäiseen.

Kananmunat keitetään ja valkoista kastiketta, maitoastiketta.

Pasha on hyvää pääsiäisenä ja pääsiäiskarkit.

Pääsiäiskokko. Pususillan tyköä kävelen. Mää kuulin, että siellä saa ostaa makkaraa. Ja arpoja kuulemma saa ostaa. Meinaan ostaa makkaraa ja arpoja.

Mämmi ja ne kaikki tulee syötyä. Kokko oli tärkeä ainakin maalla. Nytkin menen kokolle. Kokolle mennessä oli niin märkää niin talvisaappaat vähän meni veteen. Aina ennen oli niin mukava porskuttaa. Klo. 19.00 Halkokarilla on kokko.

Jäähallin tykönä on kans kokko. Vanha jäähalli, missä ne pelaa jääkiekkoa. Näin, että siihen oli laitettu risuja.

Pääsiäistrullit. Ne tulee virpomaan lauantaina. Olen ostanut trulleille pääsiäismunia.

Menen siskolle nyt pääsiäisenä. Käydään kaupassa sitten. Ostan sitten munia ja irtokarkkeja ja sipsipussi pitää ostaa nyt pääsiäiseksi. En tiedä mennäänkö kokolle ollenkaan.

Minä ainakin meen käymään äitillä ja sitten minä meen käymään veljellä nyt pääsiäisenä, kun sinne tulee pikkuisia lapsia, kaksi pientä lasta. Veli on luvannu.

Pääsiäissauna kuuluu pääsiäiseeen. Siellä kellarissa se on.

Lampaanliha. Pääsiäisenä laitetaan lammasta. Pannaan uuniin ja paistetaan. Sitten tehdään ruskea kastike ja pannaan kerma siihen. Miten haluaa.

Käydään lenkillä pääsiäisenä ja syömme suklaamunia.

Ehtoollinen, pappi jakaa ehtoollisen. Meille kotiin tulee aina pappi ja se jakaa meille kaikille aina ehtollista ja semmoinen pyöreä leipä annetaan.

Itä -Suomessa ja Tampereesta alaspäin kuuluu siihen pääsiäisperinteeseen, että virvotaan Palmusnnuntaina. Keski-Pohjanmaalla virvotaan pääsiäislauantaina, enää muualla ollenkaan.

Lapsuusmuistoja pääsiäisestä ja muustakin: 

Oon ollu kokolla Lestijärvellä. Mentiin kelkalla. Siellä oli kokko. Näky oikein tuvalle, kun se kokko palo. Oli oikein pimeä vielä. Pääsiäisenä olin rulliamassa. Sitten minä sain aika paljon kassiin. Muistan, mulla oli punainen kassi. Ja sitten käytiin yhessä paikassa, saatiin 5 markkaa. Äiti ei tykänny oikein kun me hypättiin joka paikkaan. En kyllä enää lähde, en kehtaa enää kulkee.

Ennen vanhaan poltettiin autonrenkaita. Vanhoja auton renkaita poltettin. Tuli hirvee haju ja musta savu, jos sinne päin tuuli. Jos sinne päin tuuli, oli kaikki savussa, oli hirveen haju kaikissa vaatteissa. Enää niitä ei saa polttaa, se on myrkkyä.

Mää muistan lapsuudesta, silloin kun olin pieni tyttö. Kuljin kaupungille ja näin näyteikkunan läpi eläviä pääsiäistipuja. Minä jäin niitä kattomaan. Ne oli ihan eläviä. Minäkin olin trulli lapsena. Vesivärillä maalattiin poskiin punaisella. Sen minä muistan, että minulla oli pieni kori ja sinne laitettiin karkkia.

Lapsena laskin pulkkamäkeä.

Minä paistoin makkaraa kokossa lapsena. Kokko oli mun kotona Kallisessa. Ja sinne tuli trulleja. Minäkin olin trulli. Vesivärillä maalattin mustaksi posket.

Mää kävin trullina lapsena. Oli vähän huono saalis, kun istuin vaan missä kävin. Ei sitä tienny, että mitä niille annetaan. Istuin vaan kun menin sisälle. Oli vähän huono saalis. Muistan aina.

Mää ajoin pikkupyörällä lujaa Vessissä ennen, tiellä, missä autot menee. Pyörätietä ei ollu Vessissä eikä oo nytkään varmaan.

Käytiin kirkossa pääsiäisenä ja kesäisin käytiin joka pyhä. Sitten ei menty, jos oli sade. Sitten mentiin aina jonnekin kahville ja vasta joskus iltapäivällä oltiin kotona.

Ja lopuksi tuttu loru:

Virvon varvon pääsiästä
vitsa sulle, palkka sulle.

eiku
Virvon varvon tuoreeks terveeks
palkka mulle palkka sullekin

eiku
Virvon varvon tuoreeks terveeks
vitsa sulle palkka mulle!

HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ KAIKILLE!

Toivoo, Seniorivirtaset



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti